Wat zijn LinkedIn stories? Hoe gebruik je LinkedIn stories op je profiel en op je LinkedIn bedrijfspagina?

Wat zijn LinkedIn stories?

Op LinkedIn kan je gebruik maken van stories. Stories zijn afbeeldingen of video’s (tot 20 seconden). Van een .gif wordt een video bestand gemaakt, dit is dus ook mogelijk. Stories zijn 24 uur zichtbaar, voor je connecties en volgers. Stories voor bedrijfspagina’s hebben iets meer opties dan de stories op je profiel. 

LinkedIn stories voor je bedrijfspagina.

Het maken van stories op je bedrijfspagina ziet er zo uit:

LinkedIn Stories maken voor je bedrijfspagina met Francis vergroot je zichtbaarheid

Je krijgt bij je bedrijfspagina de volgende opties:

  • je kan een tekst toevoegen
  • je kan een profiel of bedrijf taggen
  • je kan een link toevoegen
  • je kan een sticker toevoegen 

Wanneer je de stories hebt geüpload, krijg je inzichten in wie je stories hebben bekeken en hoe vaak er op je link is geklikt. Zo kan je gaan testen of het inzetten van stories iets is wat werkt voor jouw bedrijfspagina. 
Bekijk mijn bedrijfspagina op LinkedIn voor voorbeelden.

LinkedIn stories voor je profiel.

Het maken van stories op je profiel ziet er bijna het zelfde uit als het maken van een stories voor je bedrijfspagina. Het ziet er zo uit:

Op je profiel krijg de volgende opties:

  • je kan een tekst toevoegen
  • je kan een profiel of bedrijf taggen
  • je kan een sticker toevoegen 

Nadat je stories online zijn, krijg je ook hier inzichten in wie je stories hebben bekeken. 
Bekijk mijn profiel op LinkedIn voor voorbeelden.

Wat is het verschil tussen stories op LinkedIn en stories op Instagram?

Ken of gebruik je stories vooral op Instagram? Dan zijn de functies die je hebt voor het maken van stories op LinkedIn een beetje beperkt. Er zijn bijvoorbeeld veel minder opties voor het toevoegen van gifjes. Ook kan je je afbeelding of video niet vergroten of verkleinen zoals dat op Instagram wel kan. 

Op Instagram heb je ook de optie om je stories op te slaan in highlights. Zo zijn je zorgvuldig gemaakte stories toch iets langer zichtbaar dan slechts 24 uur. Op mijn Instagram vind je daarvan beelden.

Waarom zie ik geen LinkedIn stories op mijn desktop?

LinkedIn stories zijn er alleen voor je mobiele app. Jouw connecties of volgers die LinkedIn via hun desktop gebruiken, kunnen jouw stories dus niet zien. Voordat je als bedrijfspagina aan de slag gaat met stories loont het om te kijken in je analytics op je bedrijfspagina. Hier kan je namelijk zien of LinkedIn profielen jouw pagina hebben bezocht op hun mobiel of op hun desktop. En daar kan jij een afweging maken of het voor de volgers van jouw pagina waardevol is. 

Let op, er is een uitzondering. Wanneer je als bedrijf of persoon wordt getagd, dan krijg je ook de mogelijkheid om de stories op je desktop te bekijken. Dat ziet er zo uit:

Hoe maak ik goede LinkedIn stories?  

Stories zijn vrij nieuw. Nog lang niet alle connecties of volgers kennen noch gebruiken deze functie. Je stories zijn 24 uur zichtbaar. Niet al je connecties of volgers zitten elke 24 uur op de LinkedIn app. Sommige mensen gebruiken LinkedIn sowieso niet op hun mobiel. De kans is dus zeer aanwezig dat je stories niet altijd worden gezien. 

Het maken van goede LinkedIn stories hoeft niet heel veel tijd te kosten. Je kan bijvoorbeeld screenshots van je website maken als stories. Belangrijk bij het inzetten van stories is dat je alleen een beeldvullend beeld krijgt als je afbeelding of video staand is. 

 

Meer LinkedIn met Francis  

Wil je een effectieve en realistische strategie voor je profiel of LinkedIn pagina? Ik help je graag! Met suggesties voor berichten en/of het maken van beeldmateriaal. Stuur me een e-mail: contact@metfrancis.nl of laat een berichtje achter via LinkedIn

Bekijk ook: