Kan ik een animatie gebruiken als logo voor mijn LinkedIn pagina? Een bewegend beeld trekt de aandacht.

Kan ik een animatie of .gif gebruiken als logo voor mijn LinkedIn bedrijfspagina?

Misschien heb je het op andere pagina’s op je LinkedIn voorbij zien komen, een bewegend logo. Bijvoorbeeld Effectory trekt hiermee de aandacht. Toch geeft LinkedIn de meeste pagina’s en showcasepagina’s alleen de optie om een .jpg, .png of .bmp te uploaden als logo. 

Het helpcentrum van LinkedIn is doorgaans ontzettend volledig. Zij helpen je graag om LinkedIn goed in te zetten. Echter over een geanimeerd logo schrijven ze niets. 

Op dit moment (november 2020) is het niet mogelijk om een .gif te uploaden als logo. Niet voor je profiel, niet voor je bedrijfspagina en niet voor je showcasepagina. Het kan zijn dat de bedrijven die dit wel hebben, dit logo hebben geplaatst in de tijd dat het wel mogelijk was. Ook kan het zo zijn dat deze bedrijven advertentiebudgetten hebben en daardoor van meer functies gebruik kunnen maken. 

LinkedIn is continue aan het ontwikkelen. Dit betekent dat er nieuwe functies bij komen en ook functies kunnen komen te vervallen. Soms worden functies getest onder een selecte groep mensen of in een bepaalde regio. Nieuwe functies worden altijd ‘uitgerold’, dit betekent dat niet iedereen direct toegang heeft tot de nieuwste functies. 

Wat kan wel? 

Toch zijn er een aantal opties om een .gif in te zetten. Bedenk vooraf goed waar en wanneer een .gif een meerwaarde heeft. Overspoel je volgers (bij je pagina) of je connecties (bij je profiel) niet met gifjes.  

Een .gif als link preview

Wanneer je een link deelt op je pagina, krijg je soms een afbeelding te zien. Dit noem je een link preview. 
LinkedIn toont je bij de link preview ook de optie (met het pennetje) om iets te wijzigen. Klik op dat pennetje en kies welk bestand je wilt uploaden. Je krijgt standaard te zien, upload een afbeelding. Kies voor ‘alle bestanden’ en merk op dat een .gif werkt! Bekijk dit voorbeeld op mijn LinkedIn training testpagina

Een .gif als bericht

Bij het schrijven van een bericht lijk je de keuze te hebben voor een afbeelding of video. Wanneer je kiest voor het uploaden van een afbeelding, kan je ook een .gif uploaden. Bekijk dit voorbeeld

Deel een .gif in je verhaal

Het gebruik van stories, of in het Nederlands: ‘verhalen’ op LinkedIn is nieuw. Je kan ze alleen maken via de LinekdIn app. Je kan ze vooral zien via de LinkedIn app. En heel soms krijg je een melding op de desktopversie dat een connectie een verhaal heeft gemaakt. Die kan je dan ook bekijken op je desktop. 
In deze stories of verhalen, kan je gebruik maken van een gifje. Het verhaal blijft 24 uur zichtbaar. Stories zijn er voor bedrijven en profielen. 

 

Meer leren over LinkedIn

Wil je meer leren over hoe je jouw doelgroep bereikt door gebruik te maken van LinkedIn? Ik help je graag verder. Met een heldere boodschap en frisse fotografie.


Bekijk ook: